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Séance plénière
Vendredi 6 juin, 11 h

Plenary Session
Friday, June 6, 11 am

Sesión plenaria
Viernes, 06 de junio 11 am

Plenarsitzung
FREITAG, 6. Juni, 11.00 Uhr

Français-anglais-espagnol (avec interprétation simultanée en français, anglais et espagnol)
French/English/Spanish (with simultaneous interpretation in French, English and Spanish)
Francés-Inglés-español (con interpretación simultánea en Inglés, Francés y Español)
Französisch-Englisch-Spanisch (mit Simultanübersetzung in Englisch, Französisch und Spanisch)

Animateurs: Lester Oakes, président de l’AIOSP et Liette Goyer, professeure, Université Laval
Facilitators: Lester Oakes, President of IAEVG and Liette Goyer, Professor, Université Laval
Facilitadores: Lester Oakes, Presidente de la AIOEP y Liette Goyer, el profesor de la Universidad Laval
Facilitators: Lester Oakes, Präsident und IVSBB und Liette Goyer, Professor, Université Laval

Au carrefour des réalités individuelles, des réalités collectives et du monde du travail

At the Intersection of Personal, Collective and Worklife Realities

En el cruce de realidades individuales, colectivas y las realidades del mundo del trabajo

An der Kreuzung der individuellen Realitäten, Tarif Realitäten und die Welt der Arbeit

Quatre chercheurs de différentes régions du monde viendront partager leurs points de vue sur le thème ainsi que sur certains sujets de communication de la conférence. Les discussions seront orientées par quatre questions :
– Que signifie le thème, dans le contexte de la pratique de l’orientation et du développement de carrière dans votre pays ou votre région du monde ?
– Qu’est-ce que le concept d’« orientation et de développement de carrière tout au long de la vie » évoque dans votre pays ou votre région du monde ?
– Comment la justice sociale est-elle définie, traduite et mise en application dans votre pays ?
– Dans le contexte de ces trois questions, comment les orienteurs et les psychologues en orientation de votre pays sont-ils préparés pour surmonter ces défis, et à quels obstacles sont-ils confrontés ?

Four scholars from different parts of the world will share their perspectives on the theme and some of the areas of communication of the Conference. The discussion will be guided by four questions: What does the theme mean in the context of the practice of career development/guidance in your country or part of the world?
How does the concept of “lifelong career development/guidance,” resonate in your country or part of the world?
How is “social justice” defined and translated into action in your country?
In the context of these three questions, how are counsellors and counselling psychologists in your country being prepared to meet these challenges and what obstacles do they face?

Esta es una traducción automática

Cuatro investigadores de diferentes partes del mundo compartirán sus puntos de vista sobre el tema, así como algunos temas de comunicación de la conferencia. Los debates serán guiados por cuatro preguntas:
- ¿Cuál es el tema en el contexto de la práctica de la orientación y el desarrollo de la carrera en su país o región del mundo?
- ¿Cuál es el concepto de “orientación y desarrollo profesional a lo largo de la vida”, evoca en su país o región del mundo?
- ¿Cómo la justicia social se definió, traducido y aplicado en su país?
- En el contexto de estas tres preguntas, ¿cómo los consejeros y psicólogos en la dirección de su país están preparados para superar estos desafíos, y qué obstáculos se enfrentan?

Dies ist eine automatische Übersetzung

Vier Forscher aus verschiedenen Teilen der Welt werden ihre Ansichten zu dem Thema sowie einige Kommunikationsthemen der Konferenz zu teilen. Die Diskussionen werden durch vier Fragen leiten lassen:
- Was ist das Thema im Zusammenhang mit der Praxis der Beratung und berufliche Entwicklung in Ihrem Land oder Ihrer Region der Welt?
- Was ist das Konzept der “Orientierung und berufliche Entwicklung des gesamten Lebens” zaubert in Ihrem Land oder Ihrer Region der Welt?
- Wie soziale Gerechtigkeit wird definiert, übersetzt und in Ihrem Land umgesetzt?
- Im Rahmen dieser drei Fragen, wie Berater und Psychologen in Richtung Ihres Landes sind sie bereit, diese Herausforderungen zu meistern, und welche Hindernisse sie zu stellen?

ProfesseurProfessorProfesorProfessor Gideon ArulmaniIndia

DirecteurDirectorDirectorDirector
La fondation Promise, IndeThe Promise Foundation, IndiaFundación Promise, IndiaPromise Foundation in Indien

Gideon Arulmani, Ph. D., est psychologue clinicien détenteur d’une maîtrise en psychologie sociale et médicale et d’un doctorat en psychologie de la carrière de l’Université de Portsmouth, au Royaume-Uni. Il est le fiduciaire général de la « Promise Foundation », en Inde. Ses intérêts portent sur la compréhension interdisciplinaire du potentiel humain. Il a mis au point un modèle de développement de carrière basé sur un processus de préparation culturelle. Il a aussi élaboré une approche de counseling de carrière « culturel » pour l’Inde et d’autres pays ainsi que des programmes de mise en valeur du potentiel au niveau du certificat, de la maîtrise et du doctorat. Il est le président de l’Association indienne pour la planification professionnelle et des moyens de subsistance, membre du Conseil d’administration de l’Association internationale d’orientation scolaire et professionnelle; International Fellow du Consortium pour la recherche en psychologie multiculturelle aux États-Unis; International Fellow de l’Institut national de l’éducation et du counseling de Cambridge au Royaume-Uni; Maître de conférences invité à l’Université de Canterbury Christ Church au Royaume-Uni; professeur invité à l’Université chrétienne Martin Luther de Meghalaya et consultant international de plusieurs organismes multilatéraux. Il est le rédacteur en chef du Manuel de développement de carrière: Perspectives internationales. Il est critique et rédacteur en chef adjoint de plusieurs revues de psychologie et d’orientation. Ses autres intérêts incluent la photographie, le folklore, fiction historique, la conception de bijoux, et la fabrication du vin!

Gideon Arulmani Ph.D., is a clinical psychologist with an M.Phil., in Medical and Social Psychology and a doctoral degree in Career Psychology from the University of Portsmouth, UK. He is the Managing Trustee of The Promise Foundation, India. His interests lie in the interdisciplinary understanding the human potential. He has developed the Cultural Preparation Process Model of Career Development and formulated comprehensive culture-resonant systems of career counseling for India and other countries along with curricula for capacity building at the certificate, masters, and doctoral levels. He is the president of the Indian Association for Career and Livelihood Planning; a member of the Executive Board of International Association for Educational and Vocational Guidance; an International Fellow of the Consortium for Multicultural Psychology Research, USA; an International Fellow of the National Institute for Education and Counselling, Cambridge, UK; Visiting Senior Lecturer at the University of Canterbury Christ Church, UK; Visiting Professor at the Martin Luther Christian University, Meghalaya; and international consultant to a number of multilateral agencies. He is the lead editor of the Handbook of Career Development: International Perspectives. He is a reviewer and associate editor for a wide range of journals of psychology and counseling. His other interests include photography, folklore, historical fiction, jewelry design, and wine making !

Gideon Arulmani, PhD, es un Psycologo clínico con una Maestría en Filosofía en Psicología Médica y Social, un Doctorado en la carrera de Psicología de la Universidad de Portsmouth, Reino Unido. Él es dirigente de la Fundación Promise, India. Sus intereses radican en el conocimiento interdisciplinario del potencial humano. Ha desarrollado la Preparación Cultural Modelo de Proceso de Desarrollo de Carrera y formulado sistemas de cultivo resonantes integrales de orientación profesional para la India y otros países, junto con los programas de creación de capacidad en el Certificado, Maestría, y Doctorado. Es Presidente de la Asociación India de Planificación de Carrera y Medios de Vida, miembro del Consejo Ejecutivo de la Asociación Internacional para la Orientación Educativa y Profesional, miembro Internacional del Consorcio para la Investigación Psicológica Multicultural, EE.UU., miembro del Instituto Internacional Nacional de Educación y Orientación, Cambridge, Reino Unido; Profesor Titular visitante de la Universidad de Canterbury Christ Church, Reino Unido, Profesor visitante de la Universidad Cristiana de Martin Luther, Meghalaya, y consultor internacional de varios organismos multilaterales. Él es el editor principal del Manual de Desarrollo Profesional: Perspectivas Internacionales. Es revisor y editor asociado de una amplia gama de revistas de psicología y consejería. Sus otros intereses incluyen la fotografía, el folclore, la ficción histórica, el diseño de joyas, y la elaboración del vino!

Dr. Gideon Arulmani ist klinischer Psychologe mit einem Magister in medizinischer und sozialer Psychologie und einer Promotion in Berufsberatungspsychologie der Universität Portsmouth, England. Er ist der geschäftsführende Verwalter der Promise Foundation in Indien. Seine Interessen liegen im interdisziplinären Verstehen menschlichen Potentials. Er hat das „Cultural Preparation Process Model“ der Berufsentwicklung entdeckt und umfassende kulturresonante Systeme der Berufsberatung für Indien und andere Länder gestaltet, zusammen mit Lehrplänen für den Kompetenzaufbau auf Zertifikats-, Magister- und Promotionsebene. Er ist der Präsident der Indian Association for Career and Livelihood Planning; Mitglied des Aufsichtsrats der internationalen Vereinigung für Bildungs- und Berufsberatung; ein internationaler Fellow des Consortium for Multicultural Psychology Research, USA; ein internationaler Fellow des National Institute for Education and Counselling, Cambridge, England; Gastdozent an der University of Canterbury Christ Church, England; Gastprofessor an der Martin Luther Christian University, Meghalaya; und internationaler Fachberater bei einer Reihe verschiedener Dienststellen. Er ist der Hauptredakteur des Handbook of Career Development: International Perspectives. Er ist Kritiker und Mitherausgeber bei einer großen Bandbreite von Fachzeitschriften für Psychologie und Beratung. Zu seinen anderen Interessen gehören Fotografie, Folklore, historische Romane, Schmuckdesign und Weinherstellung!

ProfesseureProfessorProfesoraProfessorin Rachel MulveyGreat-Britain

Professeure d’orientation professionnelle et vide-doyenne de psychologieProfessor of Career Guidance and Associate Dean of PsychologyProfesora de Orientación Profesional y Decana Asociada en PsicologíaProfessorin für Berufsberatung und stellvertretende Dekanin für Psychologie
Université East LondonUniversity of East LondonUniversidad de Londres EsteUniversität Ost-London

Rachel Mulvey est professeur d’orientation professionnelle et vide-doyenne de psychologie à l’Université East London. Rachel a été vice-présidente du groupe de travail parlementaire sur la profession de conseiller en orientation qui s’est appuyé sur son expertise en politiques publiques, ainsi qu’en gestion et en formation des professionnels de l’orientation. Ses recherches internationales portent sur une formation innovante pour les professionnels de gestion de carrière, de même que sur l’acquisition et le transfert de compétences. Rachel Mulvey est psychologue agréé et chercheuse associée de la British Psychological Society; elle est aussi membre de l’Académie de l’enseignement supérieur et de l’Institut pour le développement de carrière. De plus, Rachel a reçu, en 2013, une prestigieuse bourse de la Higher Education Academy.

Rachel Mulvey is Professor of Career Guidance and Associate Dean of Psychology at the University of East London. Rachel was Vice Chair of the parliamentary task force on the career guidance profession which drew on her expertise in public policy, and the management and training of guidance professionals. Her international research encompasses innovative training for the career profession and the acquisition and transfer of skills. A chartered psychologist and associate fellow of the British Psychological Society, principal fellow of the Higher Education Academy and legacy fellow of the Career Development Institute, Rachel was awarded a prestigious National Teaching Fellowship in 2013.

Rachel Mulvey es profesora de Orientación Profesional y Decana Asociada en Psicología en la Universidad de Londres Este. Rachel fue Vicepresidenta del grupo de trabajo parlamentario sobre la orientación profesional, basada en su experiencia en la política pública, la gestión y formación de la orientación profesional. Su investigación internacional abarca la formación innovadora de profesionales y la adquisición y transferencia de conocimientos. Psicóloga colegiada y miembro asociado de la Sociedad Británica de Psicología, miembro principal de la Academia de Educación Superior y miembro del Instituto de Desarrollo Profesional, Rachel fue galardonada, en 2013, con la prestigiosa Beca Nacional de Enseñanza.

Rachel Mulvey ist Professorin für Berufsberatung und stellvertretende Dekanin für Psychologie an der Universität Ost-London. Rachel war stellvertretende Vorsitzende der parlamentarischen Projektgruppe zum Berufsstand der Berufsberatung, womit sie an ihre Fachkenntnisse in öffentlicher Politik und der Führung und Ausbildung von Beratungsspezialisten anknüpfte. Ihre internationale Forschung umfasst innovative Ausbildungsmethoden zur Berufsberatung und die Aneignung und Weitergabe von Fähigkeiten. Rachel ist eine vereidigte Psychologin und Mit-Fellow der British Psychological Society, Hauptfellow der Higher Education Academy und Altfellow des Career Development Institute. Im Jahr 2013 wurde ihr der angesehene National Teaching Fellowship verliehen.

ProfesseurProfessorProfesorProfessor Julio González BelloVenezuela

ProfesseurProfessorProfesorProfessor
Université de CaraboboUniversity of CaraboboUniversidad de CaraboboUniversität von Carabobo

Professeur à l’Université de Carabobo, Venezuela, Faculté des Sciences de l’Education (de 1975). Ligne de recherche: Orientation, la société et du travail.Licencié en éducation. Mention Orientation. Université de Carabobo. 1970.Master of Science: École primaire Déclaration d’orientation scolaire. Oklahoma StateUniversity. USA. 1982. Docteur de l’Education, Université de Carabobo. (1995)Vice-président de l’Association internationale d’orientation scolaire et professionnelle. (AIOSP). Période 2007-2011. IAEVG Conseil. 2004-2007, 2011-2015.Secrétaire aux affaires académiques du Réseau latino-américain de l’orientation professionnelle depuis 2008.

Professor at the University of Carabobo- Venezuela- Faculty of Sciences of Education (from 1975 to date). Responsible Research line: Guidance, Society and Work
University: Degree in Education, Major: Vocational Guidance. University of Carabobo. 1970. Master of Science. Major: Guidance in Elementary School. Oklahoma State University. USA. 1982. Doctor in Education, University of Carabobo. 1995.
Vice-President of International Association for Educational and Vocational Guidance (IAEVG). 2007-2011. Board of Directors of the IAEVG (2004-2007; 2011-2015).
Secretary of Academic Affairs of the Latin-American Network of Guidance and Counseling. (2008-2010, 2010-2012, 2012-2014)
Profesor de la Universidad de Carabobo, Venezuela, Facultad de Ciencias de la Educación (1975).
Línea de investigación: Orientación, la Sociedad y el Trabajo.
Licenciado en Educación, Mención Orientación, Universidad de Carabobo. 1970
Master en Ciencias: Escuela primaria Declaración de Orientación Escolar. Universidad del Estado de Oklahoma, EE.UU., 1982. Doctor en Educación, Universidad de Carabobo, (1995).
Vicepresidente de la Asociación Internacional de Orientación Escolar y Profesional (AIOSP)
Periodo 2007-2011. Consejo IAEVG. 2004-2007, 2011-2015
Secretario de Asuntos Académicos de la Red Latinoamericana de Orientación Profesional desde el 2008.
Professor an der Universität Carabobo in Venezuela, Fakultät für Erziehungswissenschaften (seit 1975). Forschungsrichtung: Berufsberatung, Gesellschaft und Arbeit.
Universitätsdiplom in Erziehungswissenschaften. Vermerk Berufsberatung. Universität Carabobo, 1970.
Magister der Wissenschaft: Grundschule – Erklärung der Bildungsberatung. Oklahoma State University, USA, 1982.
Promotion in Erziehungswissenschaften, Universität Carabobo, 1995.
Vizepräsident der internationalen Vereinigung für Bildungs- und Berufsberatung (IVBBB). Periode 2007-2011. IVBBB Aufsichtsratsmitglied, 2004-2007, 2011-2015.
Sekretär für akademische Angelegenheiten des lateinamerikanischen Netzwerks der Berufsberatung seit 2008.
ProfesseurProfessorProfesorProfessor Vincent GuillonFrance

ProfesseurProfessorProfesorProfessor
Institut national d’étude du travail et de l’orientation professionnelle (INETOP-CNAM), Université Paris Ouest Nanterre La DéfenseNational Institute for the Study of Work and Vocational Counselling of the National Conservatory of Applied Technologies in ParisInetop-Cnam y en la Universidad de Paris Oeste Nanterre La DefenseInetop-Cnam und an der Universität Paris Ouest Nanterre La Défense

Vincent Guillon enseigne la psychologie du counseling à l’Inetop-Cnam et à l’université Paris Ouest Nanterre La Défense. Il a été conseiller d’orientation-psychologue pendant quinze ans puis directeur de centre d’information et d’orientation pendant dix ans. Docteur en psychologie, membre de l’équipe de recherche Psychologie de l’orientation du Centre de recherche sur le travail et le développement et chercheur associé au Laboratoire parisien de psychologie sociale, ses recherches actuelles portent sur l’alliance de travail, les processus et l’efficacité du conseil en orientation, l’histoire de la guidance et du counseling ainsi que sur les liens entre dissonance cognitive et comparaison sociale. Institut national d’étude du travail et d’orientation professionnelle (Inetop-Cnam), 41 rue Gay-Lussac – 75005 Paris.

Vincent Guillon teaches counselling psychology at l’Inetop-Cnam, the National Institute for the Study of Work and Vocational Counselling of the National Conservatory of Applied Technologies in Paris (France). He also teaches at l’université Paris Ouest Nanterre La Défense. He was a guidance counsellor for 15 years and director of a guidance and information centre for 10 years. PhD in psychology, member of the research team Psychologie de l’orientation du Centre de recherche sur le travail et le développement, a research centre in the area of work and vocational counselling, and research associate for the Laboratoire parisien de psychologie sociale (Laboratory on Social Psychology in the Paris region), his current research focuses on working alliances and the links between cognitive dissonance and social comparison. Institut national d’étude du travail et d’orientation professionnelle (Inetop-Cnam), 41 rue Gay-Lussac – 75005, Paris.

Vincent Guillon enseña Psicología de la Orientación e Inetop-Cnam y en la Universidad de Paris Oeste Nanterre La Defense. Fue consejero y psicólogo orientador durante quince años y Director del Centro de Información y Orientación durante 10 años. Es Doctor en Psicología, miembro del equipo de investigación sobre el trabajo y el desarrollo e investigador asociado al Laboratorio parisino de psicología social. Sus investigaciones actuales las realiza sobre la alianza del trabajo, el proceso y la eficiencia del consejo en orientación, la historia de la guía y el asesoramiento, así como sobre los vínculos entre disonancia cognitiva y comparación social. Instituto Nacional de Estudios del Trabajo y la Orientación Profesional (Inetop-Cnam), 41 rue Gay Lussac – 75005 Paris.

Vincent Guillon lehrt Beratungspsychologie an der Inetop-Cnam und an der Universität Paris Ouest Nanterre La Défense. Er war fünfzehn Jahre lang Berufsberater-Psychologe und dann zehn Jahre Leiter des Informations- und Berufsberatungszentrums. Er hat in Psychologie promoviert und ist Mitglied des Forschungsteams Berufsberatungspsychologie des Forschungszentrums zur Arbeit und Entwicklung sowie teilhabender Forscher am Pariser Labor der sozialen Psychologie. Seine derzeitige Forschung beschäftigt sich mit der Arbeitsallianz, den Prozessen und der Wirksamkeit der Beratung, der Geschichte der Beratung sowie mit Verbindungen zwischen kognitiver Dissonanz und sozialem Vergleich. Institut national d’étude du travail et d’orientation professionnelle (Inetop-Cnam), 41 rue Gay-Lussac – 75005 Paris